Vznik nových huslí je takmer meditatívny proces. Je to cesta, ktorá trvá stovky hodín a premieňa ticho na hudbu. V dobe masovej produkcie je ručná stavba nástroja návratom k podstate – k spojeniu remesla, umenia a fyziky.
V mojej dielni sa tento zázrak odohráva krok za krokom, od surového dreva až po prvý zahraný tón.
Prvá voľba: Hlas dreva
Všetko sa začína dávno pred prvým rezom. Začína sa pri výbere dreva. Nie je to len materiál, je to základ budúceho zvuku.
- Vrchná doska: Používa sa výhradne rezonančný smrek, ideálne z vysokohorských oblastí. Musí byť staré, dokonale vysušené (často desiatky rokov) a mať husté, rovné letokruhy. Smrek dáva tónu farbu a nosnosť.
- Spodná doska, luby a krk: Tu kraľuje javor, cenený pre svoju pevnosť a akustické vlastnosti. Jeho „žíhanie“ (tiež známe ako „plamene“) zas definuje estetickú jedinečnosť nástroja.
Zrod formy: Hoblíny a dláta
Keď je drevo vybrané, začína sa skutočná „socharina“. Z hrubých dosiek sa ručne dlabú a hobľujú klenby. Nie podľa šablóny, ale podľa citu a zvuku. Práve tu sa rozhoduje o budúcom charaktere nástroja.
- Klenba: Jemné krivky vrchnej a spodnej dosky nie sú len estetické. Spôsob, akým sú tvarované, priamo ovplyvňuje, ako bude nástroj rezonovať – či bude znieť tmavo, jasne, prenikavo alebo teplo.
- Ohýbanie lubov: Tenké plátky javorového dreva sa na horúcej forme ohýbajú do presného tvaru budúcich „bokov“ huslí.







Srdce nástroja: Ladenie dosiek
Toto je tá najkritickejšia a najtajomnejšia fáza. Predtým, než sa nástroj „uzavrie“, musia byť vrchná a spodná doska akusticky zladené.
Ako husliar tu kombinujem tradičný poklep s modernou technológiou. Pomocou generátora tónov hľadám presné rezonančné frekvencie a vizualizujem ich (tzv. Chladniho obrazce), aby som dosky vyladil do dokonalej harmónie.
(Viac o tomto procese nájdete v sekcii Veda v službách zvuku: Ladenie dosiek pomocou generátora tónov)
„Svadba“ a Duša
Keď sú dosky pripravené, nastáva „svadba“ – luby, spodná a vrchná doska sa spoja v jeden celok. Nástroj dostáva svoj finálny tvar.
Následne sa osádza krk s precízne vyrezaným slimákom.
A potom prichádza na rad ten najdôležitejší kúsok dreva: duša. Je to malý smrekový kolíček, ktorý sa s chirurgickou presnosťou vkladá dovnútra nástroja, presne medzi vrchnú a spodnú dosku. Práve duša prenáša vibrácie zo strún do celého tela nástroja a je absolútne kľúčová pre výsledný zvuk. Jej posunutie o desatinu milimetra môže dramaticky zmeniť celý tón.
Finálny odev: Lak
Husle v „bielom“ stave (surové drevo) sú pripravené na posledný krok – lakovanie. V mojej dielni používam vlastné receptúry lakov na báze prírodných živíc a olejov.
Lak sa nanáša v desiatkach tenkých vrstiev, pričom každá musí dokonale preschnúť. Tento proces trvá týždne. Lak nástroj nielen chráni a dáva mu finálnu farbu a hĺbku, ale tiež dotvára jeho zvukový charakter – musí byť pružný, aby neudusil vibrácie.
(Viac o tomto procese nájdete v sekcii Lak: Finálny dotyk pre krásu, ochranu a dokonalý tón)
Prvý tón
Po týždňoch a mesiacoch práce prichádza ten najkrajší moment: natiahnutie strún. Prvé potiahnutie sláčikom po nástroji, ktorý bol len nedávno kusom dreva, je okamihom, kedy sa práca mení na hlas.
Stavba nových huslí nie je pre mňa výroba. Je to vytváranie partnera pre hudobníka. Každý nástroj, ktorý opustí moju dielňu, má v sebe kus mojej vášne a je pripravený rozprávať váš hudobný príbeh.
